.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
چهارشنبه آخر سال 86 كم خطرتر از گذشته
عباس مشكوة رضوي
چهارشنبه آخر سال 86 كم خطرتر از گذشته

چهارشنبه سوري به عنوان يك آيين باستاني هر ساله از سوي مردم مورد استقبال قرار مي گيرد. چهارشنبه آخر هر سال بهانه اي براي شادماني و رفتن به استقبال بهار است، شادي يك امر پسنديده و مورد قبول آحاد جامعه است، اما اين آيين باستاني در كشور ما حاشيه هايي دارد كه باعث آسيبهاي جدي مي شود.

استفاده صحيح از آداب اين مراسم نه تنها مشكل ساز نيست، بلكه باعث شادي و فرح ذات نيز مي شود و اما هستند كساني كه به جاي توجه به هدف چهارشنبه سوري، با استفاده از مواد محترقه و انفجاري باعث وقوع حوادث ناگواري مي شوند.

آنچه اين روزها به عنوان ترقه و مواد محترقه و انفجاري مورد استفاده قرار مي گيرد بسيار حساس است كه حتي در اثر جا به جايي و حمل و نقل و يا واردشدن ضربه و رسيدن حرارت اندك به آنها عمل كرده و منفجر مي شود و گاه نيز بدون رسيدن حرارت و يا واردشدن ضربه در اثر فعل و انفعالات شيميايي و يا حتي در مقابل ارتعاش هوا و يا قرار گرفتن در محدوده يك فركانس خاص خود به خود منفجر مي شود كه علاوه بر ايجاد حريق و صداي مهيب، خسارات جاني و مالي نيز به بار مي آيد، در صورت انفجار در محيط بسته اثر تخريبي اين مواد فوق العاده زياد خواهد بود، به نحوي كه 250 گرم از اين مواد مي تواند يك منزل مسكوني با وسعت 70 متر مربع را كاملاً تخريب و ويران نمايد و شيشه هاي ساختمانها را تا شعاع 250 متري بشكند.


بسيار ديده شده است كه اين مواد در داخل كمد يا در زيرزمين نگهداري شده و بدون دخالت انسان در اثر شرايط نامساعد و يا در هنگام جابه جايي با دست و يا در داخل ساك و كيف در اثر حرارت و يا ضربه منفجر شده است.

بر مراجع قضايي و نيروهاي متعهد و وظيفه شناس انتظامي است تا با دقت عمل افراد سودجو در اين زمينه را زير نظر داشته و با عوامل توليد و توزيع و فروش اين مواد با دقت و شدت برخورد نموده و اعمال قانون نمايند. قطعاً در صورت برخورد جدي با متخلفان و اعلام مراتب در رسانه ها، از فعاليت افراد سودجو و توليد و توزيع اين مواد كاسته خواهد شد.كودكان و نوجوانان خود زشتي آتش و ترقه بازي را به دليل احتمال بروز خطر درك مي كنند و به همين دليل اغلب كبريت، ترقه و مواد محترقه و منفجره را پس از تهيه در نقاط غيرقابل ديد مانند انباري، زيرزمين، بالكن، پشت بام و يا در داخل كيف و كمد و وسايل شخصي خود مخفي مي كنند كه اين امر خود از عوامل بروز حريق و حادثه است.

اكنون با اين توضيحات با خود بينديشيم كه براي چه شادي مي كنيم؟ آيا اين شادي بايد به قيمت آزار و آسيب به خود و ديگران محقق شود.

نوجوانان و جوانان فهيم ايراني با درك خطرات موجود به طور قطع به هشدارها توجه مي كنند و با تغيير رويكردي كه امسال بوجود آمده است، چهارشنبه آخر سال 86 را با خطرات به مراتب كمتري پشت سر خواهيم گذاشت.

عباس مشكوة رضوي



استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.091 seconds.